Ghaaaaaaa! @€@@£¤#@

Är just hemkommen från ett skolråd på Tokarpsskolan där jag slagits med näbbar och klor för mindre förskoleklasser i Kärna skola.

Alltså, hur tänker man när man planerar att bunta ihop 30 barn i samma grupp, vi pratar sexåringar (personligen tycker jag att det oftast räcker med EN)! Jag är själv förskollärare till yrket och vet av erfarenhet att om man tar 30 barn, vilka som helst, så kan man räkna med att MINST 2-3 av dessa barn har speciella behov och av olika skäl kommer att kräva en vuxens fulla uppmärksamhet hela tiden. Min flicka, som är lugn och "duktig", och många andra barn med henne löper stor risk att "försvinna" och inte få sin beskärda del av uppmärksamheten i en så här stor grupp och det gör mig mycket orolig.

De första åren i skolan är så viktiga och jag känner inte att min flicka ens får chansen till den utveckling och de utmaningar hon behöver i en grupp bland 29 andra barn. När man väljer att bunta ihop barn på det här sättet behöver man ju inte fundera så länge på varför det är så många som går ut nian med fullt av IG i betyget.

Hur kommer det sig att ni inte gjorde två klasser istället? undrade jag naturligtvis. Det finns ju barn som blivit tvingade till Tokarpsskolan pga platsbrist på Kärna, så argumentet jag fått att det inte fanns tillräckligt med barn för två klasser håller inte. Vad är smärtgränsen? 35 barn? 40 barn?

Svaret jag fick var: Tänk inte 30 barn på två personal, tänk 15 barn på en personal. HALLÅÅÅÅÅÅÅ! Skulle det vara en förbättring - seriöst!!?? "Och sedan har vi faktiskt en resurs på 15 (!) %" Ok, tack, nu är jag mycket lugnare - not!!

Ur: Verksamhetsuppdrag för grundskola
"Grundskolans huvuduppgift är kunskapsuppdraget – att ge alla elever möjlighet att nå målen i alla ämnen. Varje elev, oavsett bakgrund, har rätt att tillgodogöra sig och utveckla den kunskap de behöver för att kunna fungera som aktiva, jämlika medborgare i ett demokratiskt samhälle. Trygghet och arbetsro är en förutsättning för allt lärande".
 
Hur går detta ihop med 30 barn i en klass???

Meeeeeen, som vanligt när man som förälder får veta något är det skendemokrati och redan klubbat och klart, det enda positiva är att jag fick gnälla av mig rejält!

Grrrrrrrrr, jag är så ARG!

Kommentarer
Postat av: Jenny

I Felicias klass är dom 22 barn på två personal. Det låter väldigt mycket barn på två personal. Och Dom är bara sex år och behöver mycket hjälp i början.

2010-04-22 @ 08:15:08
URL: http://jeneriksson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Welcome to cyber space!

2010-04-22 @ 22:12:47
URL: http://htp://mittnyabattrejag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0